Michal Nejtek

Portrait of the composer Michal Nejtek.
CD / Digital download / Free streaming

(*1977)

Vystudoval konzervatoř v Teplicích, obor skladba (u Václava Bůžka) a klavír (u Věry Vlkové; absolvoval Concertem in F George Gershwina za doprovodu Severočeské filharmonie Teplice). Ve studiu skladby pak pokračoval na hudební fakultě AMU v Praze pod vedením Svatopluka Havelky. Jeho absolventskou prací byla komorní opera Dementia Praecox, premiérována v rámci Maratónu soudobé hudby 2001; její další uvedení na festivalu Opera 2003 obdrželo cenu ředitelky festivalu. V roce 2014 dokončil doktorské studium v oboru kompozice a teorie kompozice na JAMU v Brně.
Nejtkovy skladby byly oceněny v soutěži Generace (v roce 1999 1. cena za Procitání – Pět písní na verše B. Reynka, v roce 2000 2. cena za Sestup na hlubinu ticha a v roce 2001 2. cena za Ballo Nella Notte) a obdržel rovněž cenu Fondu Leoše Janáčka (1999). Nahrávka Ballo Nella Notte byla Českým Rozhlasem vybrána k účasti na International Rostrum of Composers v Paříži. V roce 2000 se zúčastnil mezinárodních kursů nové hudby v Darmstadtu a v roce 2001 festivalu Varšavský podzim. V roce 2001 Nejtek obdržel objednávky na nové kompozice od Warsaw autumn Friends Foundation (Distress Sonata; provedeno Orchestrem nové hudby Katowice na Varšavském podzimu 2002) a od Festivalu v Donaueschingen (Osten do těla; premiéra na Donaueschinger Musiktage 2002). V roce 2003 si u něj pro svůj pražský koncert objednal skladbu holandský soubor Orkest de Volharding (Irritating of Inland; premiéra v pražském divadle Archa, 2003). V roce 2006 měla na rakouském festivalu Klangspuren premiéru skladba Frame Dreams. Nejtkova hudba dále zazněla např. na festivalech Wien Modern (2003), Festiwal muzyki Nowej (Bytom, 2003), Forum Neuer Musik (kolín nad Rýnem, 2004), Artacts ’04 – Festival für Jazz und improvisierte Musik (St. Johann in Tirol, 2004), Dartington International Summer School & Festival (2004), Music Gallery (Toronto, 2006), Trieste Prima (Terst, 2009), Pražské jaro (2012), Contemporary Night (Budapešť, 2013) nebo Music Olomouc (2014).
Spolupracuje se skupinou the Plastic People Of the Universe – připravil orchestrální verzi projektu na texty Ladislava Klímy aj., aranžoval legendární Pašijové hry a na libreto Vratislava Brabence napsal pro Plastic People a Agon Orchestra „vlakovou operu“ Lysá nad Labem (premiéra 2007, Meetfactory, Praha). V roce 2014 instrumentoval další konceptuální album skupiny (Co znamená vésti koně) pro Filharmonii Brno.
Další rozsáhlou prací Michala Nejtka je např. scénický madrigal Lamenti pro pět hlasů a sedm nástrojů, tematicky vycházející z fragmentu Nářek ariadny Claudia Monteverdiho, který stejně jako operu Dementia Praecox režíroval Jiří Heřman. Přibližně posledních deset let se Nejtek zabývá i scénickou hudbou (Já je někdo jiný, r. Arnošt Goldflam, 2003, Hradec Králové; U cíle, režie Arnošt Goldflam, 2004, Divadlo komedie; Klářiny vztahy, r. Ivan Řezáč, 2005, Švandovo divadlo a další).
Jako klavírista, skladatel a dramaturg působil od roku 1998 v ansámblu Agon Orchestra, který uvedl v roce 2002 v divadle Archa profilový koncert z jeho skladeb. Dlouhodobě píše skladby pro Moens ensemble a Orchestr Berg. Nejtek se intenzivně se věnuje provádění soudobé hudby jako sólista i jako komorní hráč.
Od roku 1995 působil v pražských jazzových skupinách (Jazzbox, Four Roses, Lee Davison). Později byl členem jungle-jazzové formace Jaromíra Honzáka Face Of The Bass či skupiny Limbo. Nyní vede punk-jazz-experimentální jednotku NTS (Nejtek tichý Smetáček), působí v nové skupině Davida Kollera a od roku 2012 spolupracuje s kytaristou Michalem Pavlíčkem (Michal Pavlíček a trio), s nímž absolvoval na podzim roku 2013 také akustické turné v duu. V letech 1995–98 Nejtek vyučoval klavír na ZUŠ v Litoměřicích, v letech 1998–2008 vyučoval hudební teorii a klavírní improvizaci na Konzervatoři v Teplicích a v letech 2006–2010 učil dějiny jazzu a kompozici na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Příležitostně přispívá do časopisu Harmonie či do Hospodářských novin svými recenzemi. Skládání a hraní hudby považuje za něco na způsob dobrodružné procházky džunglí, a proto ho to baví.

CD
1. Music for 18 Strings
(1999)…… 11:05
Stanisław Sroka – electric guitar, aukso chamber orchestra, cond. Marek Moś
Live performance, Warsaw Autumn festival, 2001

2. Frame Dreams (2006) …… 13:24
Windkraft Ensemble, cond. Manuel de Roo
Live performance, Klangspuren festival, 2006

3. Für Elsa Zylberstein I (2004) …… 7:23
MoEns Ensemble live performance, 2004

4. … a beautiful noise (2007)…… 11:06
MoEns Ensemble live performance, 2014

5. Two Girls in the Space with Objects (1998) …… 5:35
Dana Šafránková – flute, Jiří Mráz – clarinet, Michal Nejtek – piano
Studio recording

6. Thorn into the Flesh (2002)…… 13:03
John Kenny – trombone, Anton Lukoszevieze – cello, Dirk Rothbrust – percussion live performance, Donaueschinger Musiktage, 2002

7. Pierrot Dandy (2015) …… 2:21
Pauline Claes – mezzo soprano, Musiques Nouvelles Ensemble, cond. Jean-Paul Dessy
Live performance, Smetana Days festival, 2015

CD is available with CMQ 2016/1