Ondřej Adámek: Conséquences particulièrement blanches ou noires (světová premiéra)

V rámci festivalu soudobé tvorby Biennale Musiques en Scène ve francouzském Lyonu zazněla 10. března ve světové premiéře nová kompozice Ondřeje Adámka, kterou skladatel napsal pro jím vytvořený hudební nástroj airmachine a ansámbl o patnácti hráčích. Experimenty s konstrukcí nástroje, jehož zvuk i vizuální efekty jsou vytvářeny proudem vzduchu na principu vysavače poháněným do a vysávaným z několika vývodů, na jejichž konci jsou umístěny rozličné předměty, se Adámek začal zabývat již v roce 2009.

Conséquences particulièrement blanches ou noires, již druhá skladba, kterou pro airmachine zkomponoval, je určena pro ten novější ze dvou exemplářů nástroje, které jsou v současné době dokončeny. Skladba již existuje v sólové verzi; nyní, v rámci večera nazvaného “Jeux Concertants”, tedy “Koncertní hříčky”, poprvé zazněla její koncertní podoba v podání Ensemble Orchestral Contemporaine pod vedením Daniela Kawky s perkusionistou souboru Roméem Monteirem jako sólistou. Během festivalu byly Adámkovy nástroje rovněž vystavovány v jedné z lyonských galerií.

 

 

10. března 2016, Musée des Confluences, Lyon, Francie

Biennale Musiques en Scène

Ondřej Adámek: Conséquences particulièrement blanches ou noires – koncert (světová premiéra)

Roméo Monteiro (airmachine), Ensemble Orchestral Contemporain, dir. Daniel Kawka