V divadle Les Quinconces ve francouzském městě Le Mans zazněly 29. a 30. dubna Janáčkovy Příhody lišky Bytroušky. Tyto dvě představení zakončily turné inscenace připravené pařížským operním domem Arcal, jehož cílem je přinášet kvalitní operní zážitky do regionů, především pak těch, kde jinak není nejsnažší se k nim dostat. Soubor tak pravidelně cestuje s jednotlivými představeními po celé Francii a uvádí je v některých z téměř třiceti partnerských divadel; Příhody lišky Bystroušky se od lednové premiéry do derniéry v Le Mans hrály ještě v Nanterre, Saint-Quentin-en-Yvelines, Remeši, Besançonu, Massy a Sablé-sur-Sarthe.
Autorkou inscenace je mladá francouzská režisérka a zpěvačka Louise Moaty, která s Arcalem spolupracovala již před dvěma lety na Ullmannově Císaři Atlantidy. Moaty se soustavně věnuje multimediálnímu divadlu a i její nastudování Bystroušky, které přirovnává k surrealistickým kolážím, jaké tvořila například Toyen, je kombinací živých zpěváků, filmu a objektového divadla. Orchestr, složený z členů souboru soudobé hudby TM + a hrající z verze pro šestnáct nástrojů vytvořené Jonathanem Dovem, řídil skladatel a dirigent Laurent Cuniot, v hlavních rolích vystupovali Noriko Urata (Bystrouška), Caroline Meng (Lišák, Kohout, Cvrček), Philippe-Nicolas Martin (Revírník) a Wassyl Slipak (Jezevec, Farář, Harašta). Opera byla nastudována v češtině.
Leoš Janáček: Příhody lišky Bytroušky
Režie: Louise Moaty, hudební nastudování Laurent Cuniot
Arcal, TM+
15. a 16. ledna, Maison de la Musique de Nanterre, Nanterre
19. února, Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines Scène Nationale, Saint-Quentin-en-Yvelines
26. února, Opéra de Reims, Remeš
16. března, Théâtre Ledoux, Besançon
14. a 15. dubna, Opéra de Massy, Massy
23. dubna, L’Entracte, Scène conventionnée Sablé-sur-Sarthe, Sablé-sur-Sarthe
29. a 30. dubna, Les Quinconces, Grand Théâtre, Le Mans