Miroslav Pudlák: Intonarumori Concerto pro hučák, vřeštník, rachotník a orchestr (světová premiéra)

Pestrý program představil 9. dubna ve Studiu Hrdinů v pražském Veletržním paláci orchestr BERG. Koncert nazvaný Archeologie 20. století zahrnoval Radio Music Johna Cage, českou premiéru skladby Graffiti mezinárodně úspěšné korejské skladatelky Unsuk Chin, Archeologia del telefono. Concertante pro 13 nástrojů Salvatore Sciarrina a jako vrchol koncert pro hlukové nástroje (intonarumori) Miroslava Pudláka (*1961).

Hučák, vřeštník i rachotník jsou unikátními replikami nástrojů hudebního experimentátora a futuristy Luigiho Russola, které si nechal postavit pražský soubor Opening Performance Orchestra. Na rozdíl od Russolových současníků, kteří mínili těmito “ladihluky” nahradit tradiční orchestr, se Pudlák naopak pokusil tyto dva zvukově odlišné světy propojit. Výsledkem tohoto “hybridního boje – orchestrální harmonie a barvy versus hluky a skřípoty”, jak autor skladbu charakterizoval v programové anotaci, ovšem spíš než rozkol a napětí byla fascinující zvuková syntéza, dialog, ve kterém se intonarumori k orchestru soustavně dolaďovaly a vytvářely tak nečekané barevné i harmonické momenty. Zhruba dvacetiminutovou třívětou kompozici odměnili diváci dlouhým potleskem. Dirigoval šéfdirigent BERGu Peter Vrábel.

 

9. dubna 2018, Studio Hrdinů, Praha

Archeologie 20. století

Miroslav Pudlák: Intonarumori Concerto pro hučák, vřeštník, rachotník a orchestr (světová premiéra)

Opening Performance Orchestra, BERG, dir. Peter Vrábel