Skladatelé

Kadeřábek Jiří

14.4.1978—

Externí odkaz

Životopisná data

Jiří Kadeřábek pochází z rodiny hudebníků. Hrál, zpíval a později i skládal jazzovou, rockovou a populární hudbu a zabýval se též scénickou, literární a výtvarnou tvorbou. Studoval skladbu, klavír a zpěv na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze, a poté výlučně skladbu na Akademii múzických umění v Praze a Royal Conservatoire v Haagu, Nizozemí. V roce 2005 absolvoval tříměsíční pobyt La Sacem v Paříži, díky kterému se seznámil s nejnovějšími skladatelskými technologiemi a aplikacemi. Zúčastnil se několika workshopů pařížského IRCAMu a jiných kursů a soukromých konzultací (Marco Stroppa, Tristan Murail, Brian Ferneyhough, Helmut Oehring, Lasse Thoresen, Stefano Gervasoni, Adriano Guarnieri, Jeff Beer, Marek Kopelent, Martin Smolka aj.). V roce 2009 získal pozvání a následně Fulbrightovo stipendium na Columbia University v New Yorku.

Získal ceny ve skladatelských soutěžích Zenith Composers Competition (2009), Mezinárodního Festivalu Cimbálu (2008), Českého rozhlasu (2006), Generace (2003, 2004, 2006, 2007), byla mu udělena Cena děkana HAMU (2006), stal se finalistou mezinárodní soutěže Musica Nova (2008) a byl navržen na Cenu Gideona Kleina (2006). Jeho díla byla objednána a provedena BBC Symphony Orchestra, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Hradec Králové, Severočeskou filharmonií Teplice, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Národním divadlem v Praze, Slovenským filharmonickým sborem a komorními soubory jako jsou Fama Quartet, Rainbow Quartet, Ensemble Martinů, Ensemble MoEns, Ensemble Calliopée a Ensemble Intrasonus.

Ve své současné hudební tvorbě konfrontuje různé stylové přístupy, často integruje principy nebo fragmenty historické, stejně jako jazzové, popové a rockové hudby. Pracuje rovněž s nahranými reálnými zvuky, zakomponovanými do hudební struktury, často využívá různé divadelní prvky. Sám vykládá své skladby „jako mnohoúhelníky s vnitřními stranami ze zrcadel, díky nimž se dá na každou stranu znovu a znovu pohlížet pokaždé z jiné perspektivy". Je také vyhledávaným skladatelem scénické hudby (Národní divadlo, Divadlo Na zábradlí, Divadlo Komedie, Café-Theater Černá labuť, Anifest) a filmové hudby (Tomáš Váňa & Hidden Child, Česká televize, FAMU). Rovněž zůstává stále aktivní jako klavírista a vokalista.

 

Dílo

Komorní skladby

Saki's Irony pro klasický zpěv, popový zpěv, doprovod a zvukovou stopu
From an Unshot Movie pro cimbál a klavír
La Riemersione di Venezia pro violu, violoncello a zvukovou stopu
Coltrascension pro altový saxofon a bicí
Basic Prague pro sampler a soubor
Better Land pro hlas, akustické a elektronické nástroje a zvukovou stopu
Joie sur Terre pro klarinet, violu (violoncello) a klavír
Ninive pro tři violoncella
Chlapečku bosý! / Barefoot Boy! pro smyčcové kvarteto (2004)
Noční udice pro alt, flétnu, violoncello, klavír a bicí
Oběť poděkovací pro baryton a smyčcové kvarteto
Reflexe pro altový saxofon a klavír
Noční udice pro alt, flétnu, violoncello, klavír a bicí
Hamoody Jauda pro pop. zpěváka/zpěvačku, smyčcové kvarteto a zvukovou stopu (2008)
Bridges pro cimbál, ansámbl a mg pás (2013)
Milena pro hlas a ansámbl (vln,vla,vcl,pf) (2014), prem.: 21. 8. 2014, Ensemble Montage, Noordezon Perfoming Arts Festival, Groningen, Holland

Orchestrální skladby

Boží děti / Filii Dei pro smíšený sbor, orchestr a zvukovou stopu
Oriolus pro housle a orchestr
In me la morte pro soprán a orchestr
Duel pro symfonický orchestr
Concertino pro kontrabas a smyčcový orchestr
"C" pro orchestr (2011), obj. BBC Radio 3 pro BBC Symphony Orchestra (prem. 10.11.2011, Barbican Centre, London)

Vokální skladby

Saki's Irony pro klasický zpěv, popový zpěv, doprovod a zvukovou stopu
Boží děti / Filii Dei pro smíšený sbor, orchestr a zvukovou stopu
Shalom Alechem pro mezzosoprán, el. kytaru, bicí a smyčce
In me la morte pro soprán a orchestr
Malý princ, opera o dvou jednáních na námět Antoina de Saint-Exupéryho
Don Hamburger pro baryton, komorní soubor a počítač (2010), CD NUBERG 2010, vyd. Orchestr BERG

Studie, články

- Kadeřábek, Jiří: Otevřená kompoziční tvorba - neomezené možnosti inspirace za pomoci počítače, vyd. nakladatelství Triga pro AMU v Praze, 2011, 1. vyd.
- Kadeřábek, Jiří: Příklady invenčního využití počítače v soudobé hudbě, in: Hudba a multimédia. Sborník studií, vyd. nakladatelství Triga pro AMU v Praze 2010, 1. vyd.

Inzerce