Skladatelé

Dlask Vojtěch

3.8.1979—

Externí odkaz

Životopisná data

- Vyrůstal v Praze. Po dvou semestrech studia hudební teorie na pražské HAMU odešel do Brna, kde v letech 2000-2005 studoval kompozici u Františka Emmerta a v letech 2005 - 2009 navazující doktorské studium (disertační práce Meze a možnosti hudebního symbolizování, symbolismus v hudbě, JAMU, 2009). Žije střídavě v Praze, Brně a Jablonci nad Nisou. Absolvoval kompoziční stáže v Litvě (2003) a Estonsku (2007). Od roku 2006 je členem nonartificialniho hudebniho seskupeni Koistinen (http://bandzone.cz/koistinen). Jako notograf se zúčastnil přepisu nápěvů pro II. díl sebraného teoretického díla Leoše Janáčka (2008). Články o hudbě publikoval v časopisech Opus musicum (01/09, 01/08, 02/09) a His Voice (05/10). Působí ve svobodném povolání, jako korepetitor, orchestrální hráč (klávesové nástroje) a hudební pedagog.

Ve své tvorbě se zabývá vztahy a nejednoznačností „vysokého a nízkého" uměni; uvnitř jeho skladeb vznikají časté žánrové přerody, kompozice často obsahují literární aluze. Dlask je autorem přibližně třiceti pěti skladeb, převažuje vokálně-instrumentální hudba. Formy jsou nezřídka polo-scénické, střetává se zde spiritualita a blasfémie. Vokální skladby bývají neseny subverzívním vztahem ke zhudebňovanému textu. Mnoho Dlaskových skladeb existuje v několika verzích.

Dílo

· Bílí koně: Jednohlas. Trio pro klarinet, trubku a klavír, 2000, 5´
· Graf von Öderland. Píseň pro mezzosoprán a dva klavíry na slova Maxe Frische (též verze pro mezzosoprán a klavír), (německy), 2001, 6´
· Chorální variace "Erbarm dich mein.. .". Trio pro anglický roh, hornu a klavír (cor ingl,cor,pft), 2001, 7´
· Světlonoš. Tři moteta na slova V. Brjusova z knihy Ohnivý anděl, pro tři hráče na bicí, klavír a smíšený sbor (latinsky), 2001, 6´
· Silena pro cembalo, 2001, 6´
· Comment dire. Tři moteta na slova S. Becketta pro baryton, hammond organ, tenor saxofon, tubu, vibrafon a bicí soupravu, rovněž verze pft.,org.,perc. (1 hráč - ped.drum,cymb.) (francouzsky), 2002, 12´
· Isis. Kantáta pro soprán, baryto, instrumentální skupinu a mgf. pás (Sopr.,Bar.,picc.,fl.,trb.,euf.,2perc.,el.git., bass git.,tape; rovněž verze pft.,org.,perc. (1hrac - ped.drum,cymb.)), na slova Maxe Frische (německy), 2003 - bakalářská kompozice, 16´
· Koncertní árie Vlny podle Karla Miloty, pro 2 ženské hlasy, akordeon a smyčcový kvartet (česky), 18‘
· Klavírní zdviž, skladba pro klavír, 2003, 7´
· Ryba, skladba pro varhany, 2003, 6´
· Královna Alenka - Dětská píseň. Elektroakustická skladba na slova Lewise Carrola (česky), 2003, 4´
· Come in - Frost. Píseň pro soprán, rhodes - piano, varhany a bici (1hráč - ped.drum,cymb.), na slova Roberta Frosta, 2004 (anglicky), 8´
· T. S. Eliot - Ash Wednesday II. Komorní kantáta pro dechové kvinteto, dvě harfy a vokální kvarteto na slova T.S.Eliota, (verze pro dva klavíry, bicí (1 hráč - ped.drum,cymb.) a vokální kvarteto), (anglicky), 2004, 11´
· První písně, pro soprán, baryton, klavír a obligátní flétnu, 2004, (česky) 15´
· T. S. Eliot - The Dry Salvages IV, pro komorní sbor (verze pro komorní sbor a kytaru), (anglicky), 2004, 9´
· Nístěj peci, dvojí symfonické přiložení lopatou do ohně: diptych pro symfonický orchestr a dětský sbor (bez textu). (3(picc.),3(cri.),3(inB,inEs,cl.b.),3(Cbsn.) - 4,3,2(Btbn),1) - timp., perc. (3esec. fra l'altro vibrf.,tam-tam,mach.vento, camp., batt.) - Hp. - coro - archi) - magisterská kompozice, 2005, 20´
· Aveu! Vystup pro flétnu, větrostroj, basbaryton (bez textu) a koňský hnůj, 2005, 8´
· Liturgie o vání - Weillovská studie. Kabaretní píseň pro dva ženské hlasy, klavír, flétnu a malý buben (obsluhovaný zpěvačkami) (česky), 2006, 7´
· Mrtvolkám u cest, pro housle a klavír, 2007, 10´
· Missa parodia I. Scénická kantáta pro dechové kvinteto, tři zpěváky (sopr.,alt,bar.), bici (2 hráči - timp., vibr., drums, tub.bells.), klavír, varhany, kytaru (amplifikovanou), el. baskytaru a smyčcové kvarteto na slova Marguerite Duras, Terezie z Avilly a Hermanna Brocha, (francouzsky, španělsky, německy), 2007, 45´
· Kurví kusy, cyklus pro klavír s vokálním sólem pianisty a variantou doprovodu bicí soupravy (2011), 15´
· Za bukem pro smyčcový kvartet (2014), prov. na Expozici nové hudby v Brně, 12. 6. 2015 (Miloslav Ištvan Quartett)

 - Scénická hudba

Hudba k několika divadelním představením JAMU - Tardieu; HAMU - Lagronová, Brecht, Gymum - kabaret Rat Noir.

 

 

Inzerce