Skladatelé

Čihák Miloš F. J.

25.5.1958—

Externí odkaz

Životopisná data

Od 6-ti let hrál na housle, ale tento nástroj jej neupoutal, a to zvláště pro přístup jeho učitele k němu a došlo to až tak daleko, že housle strčil do kanálu a riskoval tím budoucí velké problémy určitého druhu a to proto,že nebylo co ztratit. Učitel - starší člověk a neměl pro falešné tóny mladého génia pochopení a řešil to technikou, co tón vedle - tak ten padne na tvá záda či jinam i na konce prstů - jen takový - malý - lehký - švih ... ( měl pro tyto případy uzpůsobený starší smyčec, nebo chceteli šmitec bez patky - přetvořený v dokonalý, pro svou službu prut ), podle druhu a velikosti nesprávně trefeného tónu a těch je na houslích víc než těch, co tam patří a genialita spočívala v tom, že mladý a nadějný virtuóz v očích matky ( ... ) měl pro falešné tóny vybroušený styl. Takže s hrou na housle skoncoval.

Později se rodiče snažili využít jeho sklony k hudbě tím,že mu půjčili od známých akordeon,ale když se dozvěděl,že: „ toho se drž,harmonika je perfektní,v hospodě za to dostaneš zaplaceno\" - vyděsil se a protože se mu jít do hospody vydělávat nechtělo,přestal hrát i na tahací harmoniku.

Ve hře na kytaru byl prakticky samouk, protože nikde v okolí nebylo nikoho, kdo by jej mohl učit. Po čase se zaposlouchával víc do tajů hudebního světa a nechal se okouzlit basovými tóny,které mu po čase úplně učarovaly. Vzhledem k tomu, že měl již nějaké zkušenosti na kytaru, rozhodl se přejít na basovou kytaru, ale nebylo to tak jednoduché. Neměl ani aparát a ani peníze na cokoli, co by baskytaru, či aparát vůbec jen připomínalo. Začal tedy chodit na brigády takzvané melouchy a asi po roce dřiny si vydělal na svou první baskytaru. Neměl absolutní potuchy jak se na to vlastně hraje, ale byl k tomuto nástroji přitahován a tak snaha byla korunována a jeho vydřené peníze se změnily na starší lubovou baskytaru. Během jediného týdne zničil rodičům gramorádio (na kterém se snažil zesílit zvuk basy) a rodiče tuto jeho snahu odměnili stejně, jako i jiné aktivity, které se jim nezdály vhodné. No a když se dověděli co „To\" (baskytara a oprava gramorádia) stálo měl budoucí instrumentalista klidnější bydlení velmi nejisté, vzhledem ke svému přebývání ve společné domácnosti.Takže takto byly ukončeny jeho prvotní snahy o vstup do světa hudby a to na nějakou chvilku dopředu a do doby kdy se osamostatnil, pořídil si bydlení a mohl si koupit aspoň základní hudební vybavení, tak to trvalo 7 let.

Když uzrál čas založil svou první skupinu a těch bylo poté několik.Učil se psát noty,komponovat, studoval stavby skladeb u profesorky Petry Novotné a prof.Jiřího Mainera. Již v mládí se vzhlédl ve skupině Pink Floyd a to především v hudbě, protože anglicky neuměl a tak mu texty zůstaly utajeny.Po čase jeho učení a cvičení v samostatném bydlišti začalo přinášet malinké plody v pozvání do studií a do rádií, či televize.Jenže jeho hudební touhy byly jiné, než hrát převzaté skladby různých rockových skupin a živit se omíláním toho, co někdo napsal, hraním na zábavách, či i country hudbou kde neustálé brum brum ho neustále deptalo v jeho snech. Čím dál víc se vzhlížel v klasické hudbě a začal kolem roku 1986 spojovat v této době nemožné. Basovou kytaru jako nástroj vhodný i do klasiky ve spojení s nástroji, které pokud by to řekl nějakému hudebnímu klasikovi, tak by onen hudebník skončil v nemocnici na „áru\", případně rocker by ho měl za šaška. No a tak pracoval ve skrytosti další léta.

Bylo to vlastně stejné jako za doby jeho mládí, ale s tím, že měl na co hrát (i když to nestálo za mnoho) a i na co nahrávat v podobě malého kazeťáčku. Napsal v notách, nebo si nahrál na onen magneťáček několik stovek skladeb především pro baskytaru. Mnoho skladeb pro baskytaru a el.akustickou kytaru, skladby pro klavír a baskytaru a v neposlední řadě skladby pro housle a baskytaru. Kde ho zase usměrňovala jeho dcera s tím... „no tati ty ses zbláznil - tohle chceš abych hrála? Tak tohle se hrát nedá, to je fakt těžký\". Takže to řešil tím, že navržený part roztrhal, aby mu dále nepřekážel a tak se to táhne dodnes.

Dílo

Skladby pro 6-strunnou pražcovou kytaru

Hammering

\"Pustošilka\"

Skladby pro el. akustickou kytaru

Sen o dálce \"Kytara\"

Inzerce