Skladatelé

Srnka Miroslav

23.3.1975—

Externí odkaz

Životopisná data

Studoval skladbu a muzikologii v Praze (Hudební fakulta Akademie múzických umění ve třídě prof. Milana Slavického, Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, seminář prof. Jarmily Gabrielové), Berlíně (stáž Humboldt-Universität, v seminářích Wolfganga Auhagena, a Hermana Danusera), a Paříži (stáž Conservatoire national supérieur de musique, ve třídách Paula Méfana, Luise Naona a Laurenta Cuniota). Zúčastnil se několika kompozičních mistrovských tříd a ateliérů (IRCAM, Peter Eötvös, Ivan Fedele, Philippe Manoury, Pierre Boulez ad.).
Už skoro čtyřícítka provedených Srnkových skladeb se vyznačuje snahou o virtuózní uchopení sólových nástrojů (bicí, violoncello, flétna, saxofon, zpěv), o využití různých poválečných kompozičních technik, o harmonii a témbrovost inspirovanou spektrální hudbou a o struktury vznikající pomocí CAMC (computer aided music composition).
Srnkovy skladby byly uvedeny některými předními interprety soudobé hudby (Camilla Hoitenga - flétna, Sylvio Gualda - bicí, Arditti Quartet v r. 2004) a prestižními českým ansámbly (Agon, MoEns), zahrány čtyřmi orchestry a vyznamenány Cenou Giedona Kleina (2001 za Cherchant) a v soutěži o Jubilejní cenu Leoše Janáčka 2004 (2. cena za ...dva ohně..., přičemž 1. cena nebyla udělena).
Srnka se vedle skladby věnuje ediční činnosti (pro Editio Baerenreiter Praha), hudební žurnalistice (časopis Harmonie ad.), překládání (Encyklopedický atlas hudby) a prednášením hudebních forem (v rámci doktorátu ÚHV FF UK). Centrem jeho muzikologického zájmu je hudba po roce 1945.
Miroslav Srnka je zakládající členem občanského sdružení SHOCK (soudobá hudba otevřená celé kultuře).

Dílo

Seznam skladeb:

- Make No Noise - komorní opera (2011), obj. Bayerisches Staatsoper
- Engrams pro smyčcový kvartet (2011), obj. MMSG pro festival Printemps des Arts de Monte-Carlo
- Assembly pro ensemble (2011), obj. Ensemble Modern (ke 30. výročí vzniku souboru)
- A Variation pro violoncello (2010) pro Anssi Karttunena k narozeninám
- Escape Routines pro klarinet, housle, violu, violoncello a harfu (2010), obj. Terezín Music Foundation
- Tree of Heaven pro housle, violu a violoncello (2010), obj. WDR
- Coronae pro lesní roh (2010), obj. Ensemble Modern
- Fan Faire pro žesťové nástroje a bicí (2009), obj. nadace Ernst von Siemens Musikstiftung (též verze pro 8-10 lesních rohů (2011)
- My Life Without Me pro soprán a ansámbl (2008), obj. Ensemble Intercontemporain
- Pouhou vlnou / Qu´une vague pro klavírní kvintet (2008), obj. Bavarian State Opera Munich
- Dreizehn Lieder pro střední hlas a klavír na texty z obrázkových pohlednic Jureka Beckera jeho synovi Jonathanovi (2007)
- Reservoirs pro komorní soubor (2007), obj. Ostravského centra pro novou hudbu
- Fictitious Hum pro hoboj, klarinet, klavír a smyčcový kvartet (2007), obj. Philharmonie Essen
- Making My Brain Quiet pro komorní orchestr (2007), obj. Festivalu Ostravské dny 2007
- Reading Lessons pro orchestr (2007), obj. Philharmonisches Orchester Heidelberg
- Kráter Brahms pro sólové violoncello a smyčcový orchestr (2007), obj. Philharmonisches Orchester Heidelberg
- Prostý prostor / Simple Space for sólové violoncello a jeden harmonický nástroj (2006) /pro Anssi Karttunena a Magnuse Lindberga/
- Maria´s Choice pro flétnu, klarinet, 2 saxofony a bicí (2006), obj. festivalu Musiques Demesurées pro Ensemble Hic et Nunc
- Když mne stará matka, Struna naladěna - /instrumentace Dvořákových písní pro soprán, klavír a orchestr/ (2006), pro: Karita Mattila, Emanuel Ax, Susanna Mälkki a komorní orchestr Avanti!
- Ta větší - jedna variace na závěrečnou scénu z Janáčkovy opery Její pastorkyňa pro sólový klavír (2006) /prem. na 1. roč. festivalu Contempuls 2008)
- Wall, komorní opera (2005), obj. Deutsche Staatsoper Unter den Linden
- Magnitudo 9.0 - pro flétnu, klarinet, housle, violoncello a bicí (2005), obj. Jeunesse Moderne, nahr. CD CONTEMPULS 2008-09-10, vyd. HIS 2011
- Willst wohl einmal hinübersehn? - pro komorní orchestr (2005), obj. Leipzig Sinfonietta
- Moldau Remixed pro hoboj, violu a harfu (2005), obj. Ensemble Itinéraire
- Les Adieux pro ansámbl (2004/2007) /pro: Matthias Pintscher and Susanna Mälkki/
- "that long town of White to cross" pro sólové housle (2004, obj. festivalu Concentus Moraviae pro Hanu Kotkovou
- Emily´s Bees pro soprán, klarinet a klavír (2004) , obj. festivalu Concentus Moraviae
- Smyčcový kvartet (č. 3) / String Quartet (No. 3) (2004) obj. festivalu Expozice nové hudby /pro Arditti Quartet/
- Tak klid / Quiet Now - pro orchestr (2003-2005)
- Rodíme! / We Are Giving Birth! /sound art/ (2003), obj. Českého rozhlasu
- Waiting with Myself pro violoncello a orchestr (2003)
- Surprises in the Dark pro flétnu, klarinet, housle, violu, violoncello a klavír (2002), obj. souborem MoEns
- Kráter Brahms pro 6 violoncel /nebo 6 houslí/ (2002), obj. MusiCuria
- Joy and Sorrow of 1862 pro komorní orchestr (2002)
- A Prima Mad pro altsaxofon nebo flétnu (2002)
- Psát tvoje oči / To Write Your Eyes pro soprán a komorní orchestr na texty Petra Bořkovce (2002)
- Sonnet 64 (...lofty towers I see down-razed) pro soprán a velký buben na báseň Williama Shakespearea (2001)
- Collapsing pro basovou flétnu sólo, sopránový saxofon sólo a dvě altové flétny, dvě flétny in C a pikolu (2001)
- Spit, elektronický fragment (2001)
- Cherchant, pro tympány a orchestr (2001)
- Tři bambusy pro bicí a violoncello (2001)
- Orion pro tympány sólo (2001)
- Schrödingerovy kočky, kvantové etudy pro cembalo (2000)
- Směrnice Omega pro klavírní duo (2000)
- Ranní hajahu pro devět bicích nástrojů (1999)
- Podvrhy pro mužský vokální soubor (1998) pro: Schola Gregoriana Pragensis

 

 

Inzerce