Skladatelé

Smolka Martin

11.8.1959—

Externí odkaz

Životopisná data

Martin Smolka vystudoval skladbu na AMU a soukromě u Marka Kopelenta. V roce 1983 spoluzaložil Agon, soubor specializovaný na současnost i historii hudební avantgardy. V něm působil do roku 1998 jako umělecký vedoucí a hráč na preparovaný klavír. V rámci projektů Agonu se zabýval i pátráním po zapomenutých hodnotách (čtvrttónová hudba žáků Aloise Háby, počátky 60. let v Československu) a realizacemi grafických partitur a konceptů (díla Milana Grygara, Johna Cagea ad.), je spoluautorem knihy a CD Grafické partitury a koncepty. Od roku 2003 učí skladbu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Od dvou různých východisek, webernismu a minimal music, došel Smolka k osobitě konkrétní sonoristice - hudebně pracoval s nástrojovými zvuky, které připomínaly jevy našeho světa (lodní a vlakové sirény, rachot strojů, zvuky deště a mnohé jiné), přičemž tyto zvukové vzpomínky spoluurčovaly často nostalgický, někdy až groteskní výraz jeho hudby (např. skladby Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty, 1992; Rent a ricercar, 1993/5 aj.). Po roce 1998 následovala změna stylu směrem od sonoristiky k práci s tóny, dokonce s typickými útvary tradiční hudby jako mollový trojzvuk či smyčcová kantiléna, ovšem deformovanými jednak pomocí mikrointervalů, jednak kolážovitou strukturací (např. kvintet Lieder ohne Worte, 1999; Remix, Redream, Reflight pro orchestr, 2000; Ach, mé milé c moll pro ensemble, 2002). Od roku 2000 se věnuje více vokální hudbě a zvláště opeře (Walden, the Distiller of Celestial Dews pro sbor, 2000; Nagano - opera 2001-3; Das schlaue Gretchen - opera pro dětského diváka, 2005). Opera Nagano (o hokeji), vytvořená na objednávku Národního divadla v Praze, získala národní cenu Alfreda Radoka za rok 2004.

Skladby Martina Smolky získaly uznání doma i v zahraničí - píše na objednávky prestižních festivalů jako Varšavská jeseň, Donaueschinger Musiktage, Berliner Musik-Biennale, Nov-Antiqua Köln, Eclat Stuttgart, Bang-On-a-Can-Marathon New York, Wittener Tage für neue Kammermusik, musica viva Mnichov, Aksamitna Kurtyna Krakov, Pražské Jaro, Festival Rümlingen, Klangspuren Schwaz, a dalších institucí a interpretů (např. Francouzské ministerstvo kultury pro Ensemble 2e2m v Paříži, Musik der Jahrhunderte Stuttgart pro Neue Vokalsolisten a Arditti Quartet, Národní divadlo v Praze, Staatstheater Nürnberg). Další významné festivaly vybraly jeho skladby k reprízám (ISCM World Music Days Oslo, Kodaň, Švýcarsko, Hörgänge Wien, Klangaktionen Mnichov aj.). Na mnoha místech zazněla jeho hudba v podání souboru Agon (Berliner Festwochen, Budapest Spring Festival, South Bank Centre London, Musique Actuelle Victoriaville Canada, Rotefabrik Zurich, Melos Ethos Bratislava, Mezinárodní hudební festival Brno, Vilnius a Tallin, Reykjavík, Frankfurt, Paříž aj.).
Jeho komorní dílo je zčásti nahráno na kompaktních discích v podání souboru Agon (značky Arta Records a audio ego). Jiné dvě skladby (Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty a Walden, the Distiller of Celestial Dews) figurují na výběrech nahrávek z Donaueschingen Musiktage (col legno). Od roku 2000 vydává jeho partitury nakladatelství Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Kompozice koncertních skladeb a opery je hlavním předmětem Smolkovy umělecké činnosti. Působil ale také jako hudební improvizátor k divadlu (divadlo "Vizita" 1983-6 a znovu od 2002, "Kuchyň Ivana Vyskočila" 1988-9, "Divadelní studio čisté radosti" 1994-2001), aranžoval a hrál v kapele čínské pěvkyně Feng-jün Song (CD Horská karavana, 2001). Komponoval také pro divadlo (např. k představení Nachové plachty Divadla bří Formanů) a film (Vojtěch řečený sirotek režiséra Zdeňka Tyce, 1989; Sentiment režiséra Tomáše Hejtmánka, 2002-3; Kousek nebe režiséra Petra Nikolaeva, 2005; Zlatá karta Petra Nikolaeva, 2005). Hudba k filmu Kousek nebe byla nominována na cenu České filmové akademie za rok 2005. V posledních letech Smolka byl zván k přednáškám o vlastním díle (McGill University Montreal; Katedra hudební vědy FFUK Praha; vysoké hudební školy v Curychu, Winterthuru, Würzburgu, Brně, Katowicích, Krakově; skladatelské kursy v Ostravě) a k vyučování skladbě (kursy v Trstěnicích a Českém Krumlově). V roce 1999 zasedal v porotě Mezinárodní skladatelské soutěže Kazimierze Serockého, pořádané polskou sekcí ISCM, v roce 2006 v porotě 1. mezinárodní skladatelské soutěže Alexandra Moyzese a v roce 2007 v mnichovské soutěži BMW Kompositionspreise der musica viva.

Dílo

Seznam skladeb (chronologicky)

1983 - Slzy [Tears] - smyčcové trio; 15'
1985, rev. 1988 - Hudba hudbička [Music Sweet Music] - soprán, zobc. fl. nebo picc, fl, ob, cl, tr nebo alt-sx, vl, va, vc, cb; 12'
1987 - A v sadech korálů, jež slabě zrůžověly [And In the Orchard of Corals, which turned Vaguely Rose] - mezzosoprán, klavír bez pianisty, live electronics; 15'
1988 - Hudba pro přeladěné nástroje [Music for Retuned Instruments] - fl(picc), va1(va2), vc(va2), pf(perc) (= 4 nebo 5 hráčů); 22'
1989 - Nokturno [Nocturne] - vl solo + cl, pf, arp, 1 perc, el guit, vc; 24'
1989 - Zvonění [Ringing] - 1 perc solo; 11'
1990, 1992 - Netopýr [The Flying Dog]
- Verze 1 (1990) - alt-fl, ob, cl, 1 perc, prep pf, vc, cb; 7'
- Verze 2 (1992) - fl(picc), cl, 1 perc, prep pf, vc, cb; 11'
1990 - L' Orch pour l'orch - 2 picc, 5 cl, (2 cr ad lib.), 12 tbn (nebo 6 tbn a 6 amplifikovaných vc), 4 perc, 25 vl, 5 cb; 20'
1992 - Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty [Rain, a Window, Roofs, Chimneys, Pigeons and so... and Railway-Bridges, too] - bass-fl(picc), c.i., bass-cl(Es-cl), fg, tr, cr, tbn, tb, 2 perc, 2 pf, el guit, acc, vl, va, vc, cb; 23'
1993, 1995 - Rent a Ricercar
- Verze 1 (1993) - ob, c.i., tbn, prep pf, 1 perc, va, vc, cb (každý hráč hraje také na různé bicí, objekty či hračky, nebo může mít asistenta); 11'
- Verze 2 (1995) - ten-sx, tr, tbn, 2 perc, prep pf, el guit, vc, cb (každý hráč hraje také na různé bicí, objekty či hračky, nebo může mít asistenta); 11'
1993 - For Woody Allen - fl(picc,bass-fl), cl(bass-cl), tbn, el guit, perc, cb, tape (každý hráč hraje také na různé bicí, objekty či hračky); 9'
1993 - Trzy motywy pastoralne (Three pastoral motifs) - tape (+ pianino jako vizuální objekt); 12'33''
1995 - Rubato - vl, pf; 10'
1995-6, 1996 - Euforium [Euphorium]
- Verze 1 (1995-96) - bar-sx(cl), euphonium(tbn), prep pf, vc; 14'
- Verze 2 (1996) - bar-sx(picc-fl, alt-fl), ten-sx(cl), tr, euphonium(tbn), 2 perc, prep pf, prep el guit, prep bass guit, mandolin(vc) (některé nástroje amplifikované); 14'
1996 - Tři kusy pro přeladěný orchestr [Three Pieces for Retuned Orchestra] - 6(2picc,alt-fl,bass-fl),3(c.i.),4(2Es-cl,bass-cl,cb-cl),2sx(s-sx,b-sx),2(cfg) - 2,4,2Es-tr,4(2euph),1 - 5 perc, arp, prep pf - 1,1,2,4,2; 20'
1996-97 - Lullaby - solo: tbn, chit + 2 cl, 1 perc, gramofon na kliku, vl, va, vc, cb; 14'
1998 - Osm kusů pro kytarové kvarteto [8 Pieces for Guitar Quartet] - 4 chit; 12'
1998 - Autumn Thoughts - fl, cl, prep pf, 1 nebo 2 perc, vl, vc; 10'
1999 - Lieder ohne Worte und Passacaglia - ob, fg, cr, va, cb; 16'
1999 - Nešť [Nest] - orchestr rozdělený na tři skupiny: 5(3picc,1alt-fl),3,c.i.,3(alt-sx),Es-cl,bass-cl,bar-sx,3 - 6,1,euph(nebo tbn),1 - 1perc, 2arp - 14,12,10,8,6; 19' 1999 - Like Those Nicéan Barks of Yore - tbn, live electronics; 14'
2000 - Blue Note - 2 perc; 19'
2000 - Walden, the Distiller of Celestial Dews - anglický text H. D. Thoreau - smíšený sbor (8S, 8A, 8T, 8B), 1 perc; 19'
2000 - Remix, Redream, Reflight - orchestr: 4,4,4,4, - 4,2,2,1 - 1 perc - smyčce; 17'
2000 - Houby a nebe [Mushrooms and Heaven] - český text Petr P. Fiala, M. Smolka - pro neoperní alt nebo zpívající houslistku a 2 smyčcová kvarteta (příp. jedno kvarteto); 17'
2000-1 - Trois Morceaux en forme d'Eric Satie (1. Giraferie 2. Tapferer Blick Richtung Paris 3. Schnecken - Schleudern) - 2 pf (jeden z nich přeladěný o 1/10 tónu níž), perc - 11'
2001 - Geigenlieder - německý text Ch. Morgenstern, B. Brecht - recitující houslista, fl(picc,alt-fl), s-sx(cl), tr picc, pf, 1 perc, vc; 17'
2001, rev. 2003 - Pozoruji oblaka [Observing the Clouds] - (studentský) orchestr, rozdělený na tři skupiny se třemi dirigenty (dva z dirigentů také hrají na scéně badminton) - 3(3picc),3,3(Es-cl),0 - 0,3,0,0 - 1 perc, arp, pf - 10,8,8,8,5; 11'
2002 - Ach, mé milé c moll [Oh, my Admired C Minor] - alt-fl, Es-cl, perc, pf, vl, va, vc; 12'
2002 - Missa - 4 pěvci: vysoký soprán, soprán, kontratenor, baryton a smyčcové kvarteto; 18'
2001-3 - Nagano, opera o třech dějstvích - české libreto J. Dušek, M. Smolka - sólisté, sbor, balet a orchestr; 90'
2003 - Solitudo - fl(picc), ob, cl, fg, cr, tr, tb, perc, arp, chit, prep pf, vc; 14'
2003-4 - Tesknice [Nostalgia] - komorní orchestr: 2(2picc),2,2,2 - 4,2,1,0 - - 8,6,5,4,3; 12'
2003-4 - Adelheid - fl solo; 5'
2004 - For a Buck [Za babku] - smyčcové kvarteto; 4'
2004 - Hats in the Sky [Klobouky v oblacích] - tr, tbn, 2 perc, prep pf, prep guit, vc; 7'
2004 - Touha stát se Kafkou - český a německý text F. Kafka - 2 (studentské) sbory (S, MS, A, T), pf, el guit, drums; 10'
2005 - Das schlaue Gretchen, opera pro dětského diváka - německé libreto K. Angermann (podle pohádky Jana Wericha Královna Koloběžka I.) - činoherec, 4 pěvci, komorní orchestr nebo 13 nástrojů; 60'
2006 - Lamento metodico - acc solo; 12'
2006 - Słone i smutne [Salt and Sad] - polský text T. Różewicz - smíšený sbor (8S, 8A, 8T, 8B); 17'
2006 - Semplice - barokní a moderní nástroje:
- barokní orchestr: fl(picc), 2 ob, fg, 2 cr, cemb, chitarrone, 7 vl, 2 va, vc, cb
- soudobý ensemble: fl(picc, bass-fl), ob, cl, perc, prep pf, vl, va, vc; 45' (zkrácená verze 25')
2002, rev. 2006 - Pianissimo - miniatura pro 4 tr nebo 4 sx; 5'
2007 - Stínohra [Shadow Play] - miniatura pro 2 pf; 5'
2006-7 - Frrr - fl(picc), ob, fg, sopr-sx(alt-sx), C-tr, tbn, 1 perc, vl, va, vc, cb (každý hráč hraje také na kazoo, a slavíka nebo prstový činel); 7'
2007 - Rush - alt-fl(picc), c.i., bass-cl(Es-cl), fg, s-tbn nebo tr, cr, euph nebo tbn, tb, 2 perc, arp, pf, 2 vl, va, vc, cb; 15'
2007 - Haiku - cembalo (příp. + tape); 12'
2007 - Haiku - žalm [Haiku - Psalm] - anglický text /Žalm č. 104/ - 3 mužské hlasy (tenor, baryton, bas), 3 trombony a 2 rezonanční klavíry (bez pianistů); 6'
2007 - Zátiší s tubami aneb Ticholapka [Still Life with Tubas or Silence Hiding] - 4(1picc,1alt-fl),0,4(1bass-cl),0 - 6,0,0,2 (sólisté) - 3 perc,arp,pf - 14,12,10,8,0; 20'
2008 - Die Seele auf dem Esel - picc, Es-cl, 1 perc, pf, vl, va, vc; 20' (zkrácená verze 16')
2008 - En tractant - C-tr, tbn, 2 perc, guit, pf, vc (hráči hrají také na různé bicí nástroje); 15'24''
2008 - Studies for choir - amaterský smíšený sbor; 12'
2008 - Poema de balcones - španělský text F. G. Lorca - 2 smíšené sbory; 12'
2009 - Rinzai a vodoměrky [Rinzai and Water Skaters] - kytara, basklarinet a smyčcové kvarteto; 16'
2009 - Soutěska pro sólové violoncello 7' CD SU 4009-2
2010-11 - Sedm portrétů [Seven Portraits] (2010-11) - pro smyčcový septet; 25'
2012 - Poco cabrioletto pro orchestr (Prem. na zahajovacím koncertě Donauschinger Musiktage, 19. 10. 2012, SWR Sinfonieorchester Baden Baden)
2013 - Sezname, otevři se (Pocta Umbertu Ecovi, "mluvená opera"), libreto: Jiří Adámek, premiéra: Dny nové opery Ostrava (NODO 2014), 26. 6. 2014, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava, Int.: Jan Mikušek, Boca Loca LAB, Canticum Ostrava, Jurij Galatěnko (sbm.), Ostravská banda, dir. Ondřej Vrabec
2014 - Zvěstování (Annunciation) pro smíšený sbor a orchestr, prem.: 12. 12. 2014, Herkulessaal der Residenz München, Sbor a orchestr Bavorského rozhlasu, dir. Peter Rundel
2014 - Sacred Vessel /Posvátná nádoba/ pro tři sbory a orchestr na latinské starozákonní texty, premiéra: Deutscher Evangelischer Kirchentag, Stuttgart, 4. 6. 2015 

Inzerce