Skladatelé

Nejtek Michal

20.4.1977—

Životopisná data

Michal Nejtek absolvoval Konzervatoř v Teplicích, obor klavír (1991-97) u prof. Věry Vlkové. Na absolventském koncertě v květnu 1997 hrál za doprovodu Severočeské filharmonie Teplice CONCERTO IN F George Gershwina. Skladbu studoval na téže konzervatoři u Mgr.Václava Bůžka. Ve studiu skladby pak pokračoval na HAMU v Praze pod vedením Prof.Svatopluka Havelky, v roce 2002 obhajoval diplomovou práci (komorní opera Dementia Praecox; premiérována v rámci Maratónu soudobé hudby 2001, další uvedení na festivalu OPERA 2003 - zde obdržela Cenu ředitelky festivalu). Jeho skladby byly oceněny např.v soutěži GENERACE (v r.1999 1.cena za Procitání - Pět písní na verše B.Reynka, v r.2000 2.cena za Sestup na hlubinu ticha a v r.2001 taktéž 2.cena za Ballo Nella Notte), dále pak obdržel cenu Fondu Leoše Janáčka (1999). Nahrávka Ballo Nella Notte byla Českým Rozhlasem vybrána k účasti na INTERNATIONAL ROSTRUM OF COMPOSERS v Paříži. V roce 2000 se zúčastnil  mezinárodních kursů nové hudby v Darmstadtu (provedena skladba Dvě dívky v prostoru s objekty) a v roce 2001 festivalu Varšavský podzim (provedena skladba Music for 18 strings). V roce 2001 obdržel objednávky na nové kompozice od Warsaw Autumn Friends Foundation (Distress Sonata; provedeno Orchestrem nové hudby Katowice na Varšavském podzimu 2002) a od festivalu v Donaueschingen (Osten do těla; premiéra na Donaueschinger Musiktage 2002). V roce 2003 si u něj pro svůj pražský koncert objednal skladbu holandský soubor DE VOLHARDING (Irritating Of Inland; premiéra v divadle ARCHA 2003). V roce 2006 měla na rakouském festivalu Klangspuren premiéru skladba Frame Dreams. Jeho hudba dále zazněla např. na festivalech Wien Modern (2003) nebo Pražské Jaro (2012). Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe - připravil orchestrální verzi projektu na texty Ladislava Klímy Obešel já polí pět (premiéra v r. 2002 v Roxy), aranžoval legendární Pašijové hry (premiéra v divadle ARCHA, duben 2004, záznam koncertu vyšel na CD) a na libreto Vratislava Brabence napsal pro Plastic People a Agon Orchestra „vlakovou operu" Lysá nad Labem (prem. 2007, Meetfactory). Další velkou prací je např. scénický madrigal Lamenti pro pět hlasů a sedm nástrojů (tématicky vycházející z fragmentu Nářek Ariadny Claudia Monteverdiho), který stejně jako operu Dementia Praecox režíroval Jiří Heřman (nyní šéf opery Národního Divadla v Praze). Premiéra díla byla v listopadu 2004 v prostoru Roxy NOD, další uvedení pak na festivalu 4+4 dny v pohybu v květnu 2005 v Praze a v říjnu téhož roku na festivalu Riocenacontemporanea v Riu De Janeiru.

    Zhruba posledních deset let se zabývá i scénickou hudbou (Já je někdo jiný, r. Arnošt Goldflam, 2003, Hradec Králové; U cíle, r. Arnošt Goldflam, 2004, divadlo Komedie; Klářiny vztahy, r. Ivan Řezáč, 2005, Švandovo divadlo, V 11:20 tě opouštím, r. Jana Svobodová, prem. 2005 v uprchlickém táboře v Bělé pod Bezdězem, Milada, r. Jiří Ornest, 2007, Divadlo Na Zábradlí; Radúz a Mahulena, r. SKUTR, 2011, Mahenovo divadlo, Brno, Medea, r. Braňo Mazúch, 2011, Lubuski Teatr, Zielona Gora, Antikódy, r. Braňo Mazúch, 2013, Nová scéna ND, Praha atd.). Za hudbu k představení Exit 89 (r. Jiří Havelka, 2008, Divadlo Archa) získal nominaci na Cenu Alfréda Radoka.

   Jako klavírista, skladatel a dramaturg působí od r.1998 v orchestru AGON, který uvedl v květnu r.2002 v divadle Archa profilový koncert z jeho skladeb, intenzivně se věnuje provádění soudobé hudby jako sólista (např. koncert ze skladeb Johna Adamse nebo sólový klavírní part Symfonie č. 1 Alfreda Schnittkeho, Filharmonie Hradec Králové, dir. Marko Ivanovič, říjen 2012) i jako komorní hráč (např. koncerty ze skladeb posluchačů HAMU ve Studiu 1 ČR - přímý přenos stanice Vltava a v hotelu Fórum - pořad ČT Hudební vizitka, dále pak koncerty v rámci cyklu PKF Krása dneška).

   Od r.1995 působil v pražských jazzových skupinách (Jazzbox, Four Roses, Lee Davison). Později byl členem jungle-jazzové formace Jaromíra Honzáka Face Of The Bass (CD Face Of The Bass, 2011) či skupiny Limbo (CD Out Of Body, 2009). Nyní vede punk-jazz-experimentální jednotku NTS (Nejtek Tichý Smetáček, CD Libido Trip, 2009, LP Permanente Frustration, 2011, DVD Permanente Live, 2012), působí v nové skupině Davida Kollera (CD Nic není nastálo, 2006, Teď a tady, 2010) a od roku 2012 spolupracuje s Michalem Pavlíčkem (Michal Pavlíček a Trio), se kterým chystá na podzim roku 2013 akustické turné v duu.

   V letech 1995-98 učil na ZUŠ v Litoměřicích klavír, v letech 1998-2008 vyučoval hudební teorii a klavírní improvizaci na Konzervatoři v Teplicích a v letech 2006-2010 učil dějiny jazzu a kompozici na VOŠ Jaroslava Ježka v Praze. V současné době je doktorandem oboru Kompozice a teorie kompozice na JAMU v Brně. Občas přispívá do časopisu Harmonie či do Hospodářských novin svými recenzemi. Skládání a hraní hudby považuje za něco na způsob dobrodružné procházky džunglí a proto ho to baví.

 

Dílo

SEZNAM SKLADEB

- Modální sonáta pro klavír (1994-95) 12´30´´

- Fantazie pro housle a klavír (1995) 10´

- Tři kusy pro klarinet a klavír (1996-97) 15´

- 1+2+3 (Concertino pro klavír a komorní soubor) (1997) 9´30´´

- Divertimento pro orchestr a klavír (1997-98) 16´30´´

- Dvě dívky v prostoru s objekty (hudba k pantomimě) pro flétnu, klarinet a klavír (1998) 5´30´´

- Procitání (Pět písní na verše Bohuslava Reynka pro soprán a komorní soubor) (1998) 26´

- Some Strange Bird pro hoboj a klarinet (1998-99) 6´30´´

- Music For 18 Strings (Hudba pro 18 strun) pro el.kytaru a smyčcové trio (1999) 13´

- Foucaultovo kyvadlo (Studie pro činel) pro magnetofonový pás (1999) 4´

- Sestup na hlubinu ticha pro housle, violoncello a klavír (1999) 10´

- Grand Rock Brillant (e)  pro basklarinet, violoncello, el.kytaru, syntezátor, el. piano a bicí  (2000) 9´30´´

- Dementia Praecox (komorní jednoaktová opera na námět S.I.Witkiewicze) pro pět zpěváků,dva herce a komorní soubor (2000-2001) 40´

- Ballo Nella Notte (Koncert pro klarinet, barytonsaxofon a komorní orchestr) (2001) 10´30´´

- Ignition I pro libovolný počet nástrojů (2001) 10´

- Distress Sonata pro ansámbl a videoprojekci nd video projection (2001-2002) 16´

- Osten do těla pro trombón, violoncello a bicí (2002) 13´

- I Am Your Venus pro klarinet, violoncello, el.kytaru, syntezátor, el.piano a bicí (2003) 7´

- Different Colours (Made Of Tears) pro el. kytaru, klavír, bicí nástroje a smyčcový orchestr (2003) 9´30´´

- Irritating Of Inland pro dechový ansámbl, baskytaru a klavír (2003) 13´30´´ 

- Für Elsa Zylberstein I pro flétnu, klarinet, klavír, housle, violu a cello (2004) 7´30´´

- Lamenti (scénický madrigal pro pět hlasů a sedm nástrojů na texty Francesca Micieliho) (2004) 50´

- NUBERG 05 pro komorní orchestr (2005) 9´30´´

- Balding Patterns pro komorní orchestr (2005) 9´

- Walk Of A White Line pro klarinet a komorní orchestr (2006) 10´30´´

- Frame Dreams pro trubku, trombón, violoncello, klavír a dva hráče na bicí nástroje (2006) 12´

- Lysá nad Labem (vlaková opera pro vypravěče, mužský a ženský hlas, rockovou kapelu a komorní orchestr) (2006-2007) 45´

- ...a beautiful noise pro klarinet, trombón, el.kytaru, klavír, housle, violoncello a sampler (2007) 12´

- Jednorožec / Na poli lilií  pro vypravěče, ženský hlas, komorní soubor a elektroniku  (2007-2008) 12´

- Nocturne With Ray pro ženský sbor, sampler a komorní orchestr  (2008) 11´

-  ... your heart stops ... you continue writing pro komorní orchestr (2009) 12´30´´

- Für Elsa Zylberstein II pro smyčcový orchestr (2009) 9´

- Veliký slunovrat pro vypravěče, zpěvačku / kvintonistku, elektroniku a komorní soubor (2010) 36´

- Sunday Akathisia / Let´s Sing An Akathist pro flétnu, lesní roh, vibrafon, klavír, housle a violoncello (2011) 10´

- Heart In Darkness pro zpěvačku / kvintonistku, elektroniku a komorní orchestr (2011) 13´30´´

- Not I pro sampler a komorní orchestr (2012) 10´

- Man Of The Past pro komorní soubor a elektroniku (2012) 9´30´´

- Pochyby pro tři herce a hudební nástroje (2013) 10´

 

 

Inzerce